סוגי נהלים

סוגי נהלים

סוגי נהלים
סוגי נהלים

כאשר מתחילים במלאכת כתיבת נהלים, חשוב תחילה להגדיר את סוג הנוהל אותו כותבים ומי אוכלוסיית היעד לקריאת הנוהל. חלק מהנהלים מחייבים כתיבה מדויקת ומפורטת, המתארת בדיוק רב כל פעילות. נהלים אחרים דורשים רק התייחסות כללית וקצרה על פעילות נדרשת, מתוך הבנה כי הקורא מבין ויודע כיצד לבצע את הפעולה.

במאמר זה ננסה לסקור על קצה המזלג, את סוגי הנהלים הקיימים ואופן הכתיבה הייעודי לכל נוהל:

נהלי מדיניות

נהלי המדיניות יקבעו את אחדות המטרה והכיוון של הארגון. מטרת נהלי המדיניות היא להביא למודעות העובדים את יעדי הארגון ומטרותיו וכפועל יוצא השגת מוטיבציה להשגתם. נהלי המדיניות נכתבים באופן מאוד כללי ונותנים מרחב ניכר לשיקול דעת של מנהלים ועובדים.

נהלי עבודה

נהלי עבודה מגדירים לעובד את תהליך העבודה לביצוע פעילות. נהלי עבודה חייבים להיות מדויקים, קצרים וכתובים בשפה קריאה לאוכלוסיית היעד. יש לשים לב לפני כתיבת נהלי עבודה, כי תהליכי העבודה יהיו פשוטים ויעילים. אף אחד לא היה רוצה לעבור הליך מסובך ומסורבל רק כדי לקבל עט או בורג. פעילות מסוג זה חייבת להיות מהירה וקלה. מצד שני, אם עמית לעבודה נעדר, ועובד אחר פתאום קיבל אחריות זמנית על ביצוע המשימות של העובד הנעדר, הציפייה כי המחליף יקבל נוהל מפורט המנחה אותו היטב כיצד לפעול.

נוהלי הפעלה וביצוע

נהלי ההפעלה הם אולי המסמכים החשובים ביותר בתעשייה. הם מייצגים את הוראות בכתב על איך להפעיל מכונות או לבצע משימות באופן הבטוח והיעיל. נהלי הפעלה וביצוע שלא כמו נהלי עבודה חייבים להיות מדויקים מאוד. נוהלי ההפעלה יפרטו צעד אחר צעד כפתור אחר כפתור מה עושים מה הפועל היוצא של הפעולה ומה הוראות הבטיחות.

מדריך למשתמש

מדריך למשתמש, דומה מאוד לנוהלי הפעלה ואף זהה במקרים מסוימים. במדריך למשתמש בדרך כלל מצורפים תמונות של מסכים או רכיבים. לכל רכיב או כפתור יש פרוט של אופן הפעולה שלו או התגובה בעת השימוש.

נהלי בטיחות

נהלי בטיחות הם אוסף של הנחיות או הוראות שתוכננו במיוחד כדי להגן על אנשים ולמזער סיכונים בסביבות שונות. הם מקימים מסגרת עבור אנשים וארגונים לעקוב, להבטיח כי המשימות מבוצעות בבטחה ובעקביות. נהלים אלה יכולים להשתנות במידה רבה בהתאם להקשר, החל מפרוטוקולי בטיחות במקום העבודה ועד הנחיות לפעילויות פנאי.

נהלי הבטיחות מסייעים במניעת תאונות ומפחיתים את הסבירות לפציעות או הרוגים. על ידי הקפדה על נהלי בטיחות שנקבעו, אנשים יכולים למזער סיכונים הקשורים לפעילויות ומשימות שונות.

יתר על כן, נהלי הבטיחות מקדמים תרבות של בטיחות, מעלים את המודעות לסכנות פוטנציאליות ומעצימים אנשים לקחת אחריות על מעשיהם. נהלי בטיחות נדרשים לעתים קרובות על פי חוק ואי ציות יכול לגרום לקנסות, עונשים או אפילו צעדים משפטיים.

נהלי בטיחות ניתן למצוא בהיבטים שונים של חיינו, החל ממקום העבודה ועד פעילויות פנאי. כמה סוגים נפוצים של נהלי בטיחות כוללים:

  • בטיחות בעבודה: על מעסיקים מוטלת האחריות להבטיח את בטיחות עובדיהם על ידי יישום נהלי בטיחות במקום העבודה. אלה יכולים לכלול הנחיות לטיפול בחומרים מסוכנים, שימוש במכונות ואפילו שיטות ארגונומיות להפחתת הסיכון לפציעה.
  • פעילויות פנאי: בין אם אתם עוסקים בספורט, תחביבים או פעילויות פנאי אחרות, נהלי בטיחות יכולים לסייע במניעת תאונות ופציעות. לדוגמה, לבישת ציוד מגן מתאים בזמן רכיבה על אופניים או שמירה על הנחיות לשחייה בטוחה יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לפגיעה.
  • תחבורה: נהלי בטיחות בדרכים, כגון ציות לחוקי התנועה ושימוש בחגורות בטיחות, יכולים להפחית משמעותית את הסבירות לתאונות והרוגים על הכביש.
  • בטיחות מזון: נהלי טיפול והכנת מזון נכונים יכולים למנוע מחלות המועברות במזון, ולהבטיח כי הארוחות בטוחות לצריכה.

נהלי חירום

נהלי חירום הם פרוטוקולי בטיחות חיוניים שנועדו להדריך אנשים במצבים בלתי צפויים ומסוכנים. מטרתם העיקרית היא למזער את הנזק ולהבטיח את רווחתם של כל המעורבים.

תרחישים שונים דורשים נהלי חירום ספציפיים. כמה דוגמאות נפוצות כוללות תרגילי אש ועזרה ראשונה. תרגילי אש עוזרים להכין אנשים לצאת מבניין בבטחה ובמהירות במקרה של שריפה. פינויים נדרשים כאשר קיים איום בתוך מתקן, כגון דליפת גז או אירוע חומרים מסוכנים. נהלי עזרה ראשונה מספקים הדרכה כיצד להגיב למצבי חירום רפואיים, כגון פציעות, מחלות פתאומיות או מצבים מסכני חיים.

.

יעד ניהול – בהנהלת רן פרייז היא חברת ייעוץ המתמחה בכל תחומי הנדסת תעשייה וניהול, ארגון ושיטות, כתיבת נהלים, ניהול רזה. לפרטים ניתן ליצור קשר למספר: 077-5490026.

מאמרים נוספים

נהלי חירום ומשבר: מדריך מקיף להיערכות ומענה

בעתות מלחמה או לחימה, מצבי חירום ומשבר מחייבים פעולה מהירה ומוכנות למזעור נפגעים ונזקים אירועים

אירוע קייזן – ייעוץ ארגוני

אירוע קייזן - ייעוץ ארגוני מה זה Kaizen (קייזן) Kaizen (קייזן) הוא מונח אשר נגזר מהמשמעות של שתי מילים

ארגון ושיטות – תרשים דג (Fish-bone Diagram)

ארגון ושיטות – תרשים דג (Fi h-bone Diagram) תרשים הדג הוא כלי עבודה מתחום הייעוץ הארגוני, המשמש צוות

הטמעת נהלים

הטמעת נהלים נהלים בארגון הם כלי ניהולי ותפעולי בעל ערך עליון ככל שהארגון גדול יותר ובוודאי כאשר

חברת ייעוץ ארגוני

יעד ניהול

הנדסת תעשייה וניהול
ומערכות מידע ERP

    לייעוץ ראשוני חינם התקשרו 077-5490026

    או מלאו את הפרטים שלכם ונחזור בהקדם




    צרו קשר