ארגון ושיטות – מה זה?

ארגון ושיטות – מה זה?

ייעוץ ארגוני
ייעוץ ארגוני

ארגון ושיטות (או בראשי תיבות או"ש), הנו תחום ייעודי בארגון אשר מקורו בחלוצים של הניהול המדעי: טיילור (Taylor) וגילברט (Gilbreth). עבודתם של טיילור וגילברט הניחה את אבן היסוד לתחום הנדסת תעשייה וניהול למתודולוגיות של שיפור תהליכי העבודה, התייעלות ארגונית, ניהול רזה, וחיסכון בעלויות תפעוליות.  

אנשי ארגון ושיטות משתמשים בכלים הנדסיים וכלכליים כדי לבדוק באופן שיטתי את תהליכי הארגון, על מנת לייעל את השימוש במשאבים – כוח-אדם, מכונות, חומרים, מבנים ומשאבים נוספים.

מתודולוגיות ארגון ושיטות כוללות טכניקות היוצרות את הבסיס להנדסה חוזרת (Reengineering) של תהליכים, שכלול מערכות מידע קיימות, שיפורי תשתיות ועוד.

יש ארגונים המסדירים תפקיד ייעודי בתחום ארגון ושיטות לצורך שיפור מתמיד, התייעלות ארגונית, חיסכון במשאבים ושליטה ניהולית כוללת על תהליכים ופונקציות בארגון.

תפקיד ארגון ושיטות בארגון

יש ארגונים המעסיקים איש ארגון ושיטות כתפקיד קבוע של יועץ ארגוני, אולם תפקיד כזה בדרך כלל אינו מתאים לארגונים קטנים ובינוניים.
מנהלים בארגון מעדיפים לשכור שרות של יועץ ארגוני או צוות יועצים מקצועי ובעל ניסיון, אשר בזמן קצר יחסית יכול לנתח את המצב הקיים, לאתר את נקודות החולשה ולתת פתרון הולם וללוות תהליכי התייעלות ושיפור שיטות העבודה.
עד לאחרונה ניתן היה למצוא או"ש במחלקות ייעודיות בארגונים גדולים. עם זאת, בשנים האחרונות חלה מגמה לפזר את תפקידי או"ש במחלקות כגון: שיפור ייעוץ עסקי, ניתוח עסקי, ניהול פרויקטים, שיפור תהליכים פנימיים או / עסקיים. גם ארגונים קטנים יותר פונקציית או"ש נבלעה לתוך פונקציות אחרות. 

איך מיישמים ארגון ושיטות?

ארגון ושיטות יכול להיות בסיס של כל פרויקט כמעט. בדרך כלל הצעדים הבסיסיים של אנשי ארגון ושיטות כוללים את השלבים האלה:

  1. בחירת תחום / תהליך אשר דורש תשומת לב (לעתים קרובות הבחירה כבר נעשתה על ידי הלקוח או פונקציות ניהול אסטרטגי).
  2. סקירת תהליכים במצב הקיים.
  3. ניתוח המצב הקיים (איסוף מידע מספרי וסטטיסטי מנתונים קיימים או מדידה חדשה ושיטתית).
  4. הגדרת נקודות התורפה, איתור פתרונות ייעודיים ובחינת הפוטנציאל לשיפור (יתרונות וחסרונות, עלות תועלת, השפעות שאינן מדידות וכדומה). שלב זה דורש חשיבה יצירתית, ידע או ניסיון מהעבר של היועץ מארגונים אחרים.
  5. הכנת תוכנית עבודה בשיתוף מקבלי ההחלטות בארגון.
  6. יישום הפתרון אשר נבחר. בדרך כלל מתבצע פיילוט (תוכנית הרצה) על מחלקה קטנה, חקר התוצאה ויישום מבוקר בשאר הארגון.
  7. כתיבה מחדש או שינוי נהלי הארגון בהתאם לפתרון המיושם.
  8. שימור וניטור הפתרון המיושם וזאת על מנת להבטיח את התועלות וההישגים לאורך זמן תוך שאיפה לשיפור מתמיד.

האמור לעיל הנו התמצית של פעילות ארגון ושיטות. אנשי ארגון ושיטות מיומנים בשיטות רבות לשיפור אסטרטגי או תפעולי. ההתחלה של טיילור וגילברט הייתה הבסיס מאז הומצאו שיטת עבודה רבות לשיפור בכל רחבי העולם. אנשי ארגון ושיטות לומדים את השיטות, צוברים ניסיון ביישום השיטות ולומדים מניסיונם שלהם ושל אחרים. התוצר המרכזי הוא חיסכון והתייעלות ארגונית.

יעד ניהול – בהנהלת רן פרייז מתמחה בהתייעלות ארגונית, כתיבה טכנית וכתיבת נהלים.

 לפרטים ניתן ליצור קשר למספר: 077-5490026.

מאמרים נוספים

ERP – ניהול הייצור

ERP - ניהול הייצור מערכת ERP מספקת את הפלטפורמה להכנת פקודות עבודה מול הזמנות או תחזיות

השותפים בכתיבת נהלי ISO

השותפים בכתיבת נהלי ISO לפני תחילת מלאכת כתיבת נהלים בהקמת מערכת איכות ISO, יש לקבוע מי הם הגורמים

שיפור היעילות הארגונית: תפקיד הייעוץ התפעולי

מבוא בנוף העסקי המתפתח ללא הרף, ארגונים מחפשים כל העת שיטות לייעל את פעילותם, לצמצם בזבוז ולשפר

ERP – מערכת מידע אינטגרטיבית בארגון

ERP - מערכת מידע אינטגרטיבית בארגון כמו כל מערכת מידע, גם מערכת ERP תפקידה לבצע פעולות חישוב, העברה

חברת ייעוץ ארגוני

יעד ניהול

הנדסת תעשייה וניהול
ומערכות מידע ERP

    לייעוץ ראשוני חינם התקשרו 077-5490026

    או מלאו את הפרטים שלכם ונחזור בהקדם




    צרו קשר