בס"ד

יעד ניהול

הרשם לרשימת הדיוור שלנו

ISO-9001 מחויבות הנהלה

 

נהלים 

 

תהליך יישום והטמעה של מערכת איכות ISO-9001:2008 הינו שינוי מהותי ורוחבי הנוגע בכל תחומי הפעילות של הארגון. שינוי בסדר גודל כזה מחייב מעורבות ישירה ונחושה של הנהלת הארגון במטרה להגיע ליעדי יישום ISO-9001:2008. הניסיון מוכיח באופן חד משמעי כי ללא מעורבות מהותית של ההנהלה כל שינוי בסדר גודל כמו יישום ISO-9001:2008 נדון לכישלון.


בפרק ה' של תקן ISO-9001:2008 מתוארות הדרישות והציפיות של אחריות ההנהלה, לפיתוח ויישום מערכת ניהול האיכות, ניהול רזה. במאמר זה, ננסה להתמקד בחלק המפרט את מחויבות ההנהלה.

הנהלת הארגון כולל כל המנהלים הבכירים בארגון, מחויבת להעלות את נושא ISO-9001:2008 לרמה עליונה בקביעת סדרי העדיפויות האישי והארגוני. הנהלת הארגון מחויבת להקצות את המשאבים הדרושים הן מבחינת הזמן והן מבחינת תקציב. כמובן שכמו בכל יישום והטמעה של פרויקט בסדר גודל כזה, ניתן לשקול אפשרות לממן יועץ חיצוני אשר יאפשר מניסיונו בתחום, לקצר תהליכים ולצמצם את משאבי הזמן הניהולי הבכיר הנדרש.

סעיף 5.1 בתקן ISO-9001:2008 מונה חמש פעולות אשר מספקות ראיה למחויבותה של ההנהלה ליישום מערכת האיכות וניהול רזה:

  1. העברת מסר על חשיבות דרישות הלקוח: ההתמקדות בלקוח הינה נדבך מרכזי בכל מערכת האיכות ISO-9001:2008. ההנהלה מחויבת להגדיר בברור את דרישות הלקוח ולהגדיר כי שביעות רצון הלקוח הינה מטרה מרכזית של הארגון.

  2. קביעת מדיניות האיכות: מדיניות האיכות של החברה, הינה הצהרה מתועדת של ההנהלה המבטיחה את ההתחייבות לאיכות ולדרישות המינימאליות של I ISO-9001:2008. על ההנהלה לוודא כי מדיניות האיכות מובנת ומיושמת. בדרך-כלל נהוג כי מדיניות האיכות תוצג בלוחות המודעות של החברה בצורה בולטת ומכובדת.

  3. קביעת מטרות איכות: מטרות האיכות להבדיל ממדיניות האיכות יכולות להשתנות בשגרה היום יומית של ארגון המיישם ISO-9001:2008. מטרות האיכות מתרגמות סיסמאות הכתובות במדיניות האיכות לתכלית. את מטרות האיכות מומלץ להגדיר בהתאם לשתי עקרונות: א) המטרות חייבות להיות בנות מדידה ב) המטרות עקביות עם מדיניות האיכות. לדוגמה, מטרת איכות יכולה להיות: "עד סוף חציון ראשון של 2011 יקטן אחוז הקריאות החוזרות מלקוחות ל- 5%". אולם, גם בדוגמה זו יש לשים לב כי המונח "קריאה חוזרת" הינו ברור ומדיד למשל, פנייה חוזרת יכולה להיות מוגדרת כפניה נוספת של לקוח, במהלך 5 חודשים מהקריאה הקודמת.

  4. סקר הנהלה: הנהלת ארגון המיישם ISO-9001:2008, מחויבת לסקור את תוצאות מערכת האיכות בתדירות קבועה. מטרת הסקר לקבוע האם מערכת האיכות ממלאת את ייעודה. הסקר חייב להיות מתועד ולהיערך באופן סדיר. אולם, ייתכן כי הסקר יבוצע באופן יזום אם תופיע ראיה המורה על תוצאה אשר אינה רצויה. על הסקר לכלול מדדים לצורך קבלת משוב בעלי קנה מידה סטטיסטי. המדדים יוגדרו כפועל יוצא של המבדקים הפנימיים והמשוב מהלקוחות של הארגון. תוצאות הסקר ישמשו יסוד לפעולות השיפור המתמיד.

  5. זמינות משאבים:  "אין ארוחות חינם", יישום מערכת ניהול איכות ISO-9001:2008 דורש זמן וכסף. הנהלת הארגון חייבת להפנים מראש כי במיוחד בתחילת היישום, אולם גם לאורך כל הדרך יידרשו משאבים משמעותיים. ISO-9001:2008 דורשת את התחייבות ההנהלה להקצעת משאבים, ככל שיידרשו.

כ חברת ייעוץ מובילה מתחום הנדסת תעשייה וניהול וניהול רזה, יעד ניהול ממליצה לכל ארגון ליישם מתודולוגיות חשיבה ניהולית חדשנית וייצירתית. מהנדסי תעשייה וניהול של חברתנו הינם בעלי נסיון רב שנים בשיפור וייעול של תהליכי עבודה המובילים את הארגון לחיסכון בכסף ויצירת סביבת עבודה נעימה יותר לעובדים ומנהלים. 
 

חלק נכבד מתורת הנדסת תעשייה וניהול מיושמת בעת הטמעת תהליכי איכות ISO-9001 בארגון וקבלת ההחלטות ברוח "שיפור מתמיד", ניהול רזה.



נשמח להיפגש לייעוץ ראשוני חינם בנושא ISO-9001

ניהול רזה
ניתן ליצור קשר עם רן פרייז 050-7494059


 




תגובות גולשים:
שם
 *
כותרת
 *
תוכן
  • 1.
    Charl
    03/08/2011 18:46:52
  • 2.
    Vahdiundphath
    05/02/2012 08:07:41
  • 3.
    TeteRoraHetry
    18/02/2012 00:00:44
  • 4.
    Pharma401
    13/06/2012 16:14:27
  • 5.
    Pharmf65
    13/06/2012 16:14:46
  • 6.
    Pharmk5
    13/06/2012 16:15:03
  • 7.
    Pharmg302
    13/06/2012 16:15:15
  • 8.
    Pharmk501
    16/08/2012 20:01:00
  • 9.
    Pharmg376
    16/08/2012 20:01:26
  • 10.
    Pharmg604
    16/08/2012 20:01:51
  • 11.
    Pharmd577
    31/08/2012 05:47:46
  • 12.
    Pharmc349
    31/08/2012 05:48:12
  • 13.
    Pharmk252
    31/08/2012 05:48:35
  • 14.
    Cactus
    26/09/2012 13:40:12
  • 15.
    Pharmg815
    25/10/2012 14:04:29
  • 16.
    Pharmb365
    25/10/2012 14:04:50
  • 17.
    Pharma297
    25/10/2012 14:06:44
  • 18.
    Pharmd629
    25/10/2012 14:07:43
  • 19.
    Pharmd652
    09/12/2012 18:04:02

רן פרייז נייד. 050-7494059