בס"ד

יעד ניהול

הרשם לרשימת הדיוור שלנו

אירוע קייזן


Kaizen (קייזן) הוא מונח נגזר מהמשמעות של שתי מילים יפניות: Kai (קאי) - כלומר "שינוי", ו Zen (זן), שמשמעותה "טוב". ביחד, המילה Kaizen (קייזן) בדרך כלל מתורגמת ל- "שינוי לטובה". בדרך כלל המונח Kaizen (קייזן), נשמע בצורה זו או אחרת עם המושג (Lean) "ניהול רזה".

 
Kaizen (קייזן) ו (Lean) ניהול רזה, לרוב הינם פועל יוצא של תיאור תהליך של שינוי או שיפור מהיר בארגון באמצעות שימוש באירוע או בליץ (בגרמנית – התקפה פתאומית). Kaizen (קייזן) הופך לכוח אנרגטי המשפיע על ה"שינוי לטובה" בארגון. המנחה של ה- Kaizen (קייזן), מכונה לעיתים מנחה אירוע או אירועי Kaizen (קייזן), צריך להיות חסיד גדול של הניהול הרזה. מנחה האירוע בדרך כלל הינו מהנדס תעשייה וניהול בעל ניסיון וותק רב במתודולוגיות (Lean) ניהול רזה, במספר ארגונים. למהנדס תעשייה וניהול טוב בדרך כלל יש את הכישורים הנדרשים לניהול אירוע Kaizen (קייזן), כגון: מיומנות בתהליכי ארגון ושיטות, גישה תהליכית, יכולת השפעה ותקשורת מעולה.

Kaizen (קייזן), הינו בעצם כלי המהווה נדבך נוסף בארגז הכלים של מהנדס תעשייה וניהול, אשר מסייע לפרוס את הערך הכולל אשר הארגון מספק ללקוחותיו, לפרוסות קטנות המאפשרות ניהול ושיפור ייעודי. כל פרוסה מטופלת בסיוע כלי העבודה של (Lean) "ניהול רזה".

 

Kaizen (קייזן),  הוא בעצם לא יותר מאשר כלי המסייע לארגון לשבור את הערך הכולל שהוא מספק ללקוחות ליחידות בודדות קטנות יותר המקלות על הניהול. בהמשך הערך המשופר נבנה מחדש במהירות לתוך התהליך והערך הסופי.


Kaizen (קייזן) נחשב רכיב רזה אשר מתמקד בעיקר בשיפור הפרודוקטיביות וצמצום זמני מחזור. מבחינה היסטורית, המיקוד של Kaizen (קייזן) היה מוגבל לרצפת הייצור על מפעלים אולם בשנים האחרונות יותר, עשה את דרכו אל בתי חולים, כיתות הלימוד, מכירות ושיווק, ולמספר רב של ענפים שונים במשק.


אלמנטים קריטיים של אירוע Kaizen (קייזן) הם:

1. זיהוי האם Kaizen (קייזן) הוא הכלי הנכון, לארגון או לציפיות מהתהליך?
2. הכנה;

3. בחירת כלי;

4. בחירת צוות;

5. הכנת מפת רשימת ערך (VSM);

6. התקדמות מתמדת;

7. מדדים תקפים;

8. מעקב;

האם Kaizen הכלי הנכון?

כדי להבטיח כי Kaizen (קייזן) הינו הכלי הנכון לשימוש לפתרון בעיה קיימת, יש כמה שאלות בסיסיות אשר צריכות להישאל. לפעמים בעיה יכולה להיות פשוטה לפתרון ולכן ניתן לפתור אותה בעזרת אדם אחד או שניים בתוך שעות ספורות. בעיות אחרות עשויות למעשה להיות סימפטומים של בעיות מערכתיות עמוקות בהרבה אשר יכולים לדרוש משאבים של מספר אנשים ומספר חודשים כדי לאתר ולפתור את הבעיה. Kaizen (קייזן) נועד לבעיות הנמצאות איפשהו באמצע. אם המשאבים והזמן לפתרון מתאים ניתן להמשיך בתהליך Kaizen (קייזן) ולשאול את השאלות הבאות כדי להבטיח אירוע Kaizen הוא הכלי הנכון:

  • האם הבעיה הקשורה לזמן מחזור או תפוקה?
  • האם צוות קטן של אנשים, יכול לוודא כי הבעיה תתוקן בתוך כמה ימים?
  • האם יש לך צווארי בקבוק בתהליך אשר מחזיקים מעקבים את ביצוע העבודה?
  • האם הבעיה ברורה ומוכרת היטב על ידי אנשים רבים?
  • האם תהליך שחזור עם מדדי ביצועים הובנו בקלות?
  • האם התשובות לשאלות לעיל נענו בחיוב, רוב הסיכויים ש Kaizen (קייזן) יעזור.

הכנה

אירוע Kaizen (קייזן) צפוי להיכשל ללא הכנה מצוינת. ברגע שהבעיה זוהתה, הכנה צריכה להיות מורכבת מהדברים הבאים:

  • השלם VSM;
  • פיתוח הצהרת בעיה עם רקע;
  • קביעת האובייקטיבית של האירוע;
  • קביעת זמני תהליך;
  • קביעת את חברי צוות ולאמן אותם בשיטות Lean (ניהול רזה) ו Kaizen (קייזן);
  • הכנת לו"ז פנוי של חדר ישיבות, חטיפים, וארוחות צהריים לכל יום;
  • קביעת פגישות עם כל בעלי העניין להשגת תמיכה;
  • לזהות משאבים נדרשים כגון תחזוקה או תמיכה אחרת ולוודא שיהיו זמינים.
  • יצירת סדר יום רחב לאירוע.


בחירת כלי

למרות שיש מספר רב של כלים שונים בארגז כלי Lean (ניהול רזה), 5 הנפוצים ביותר בשימוש באירועי Kaizen (קייזן) מופיעים כאן. כלים אלה בלבד יכולים לעזור לפתור הרבה מהבעיות בהם עסק מתמודד.

  • S5: מדובר בתהליך אשר כרוך בלשאול "למה" 5 פעמים לבעיה כדי להגיע לשורש הבעיה.
  • תרשים עצם הדג: תרשים זה הוא התוצאה של אירוע סיעור המוחין הראשוני של צוות ומסייע לצמצם את הרשימה של תת בעיות לפריטי מוקד עיקריים לאירוע.
  • Paka Yoke: שיטה זו משמשת כדי למנוע מלאי עודף, או כאשר את תוצאות תהליך תשואה יעבור תחילה נמוכה (FPY).
  • תרשים פארטו: זה תרשים בר המבוסס על עיקרון פארטו שקובע כי 80% מבעיות שנוצרים על ידי רק 20% מסיבות השורש האפשריות. כלי זה יכול לעזור לזהות את הבעיות המשמעותיות ביותר בתהליך.
  • Value Stream Mapping) VSM) מיפוי רשימת הערך: ראה להלן.

 



בחירת צוות

בעת בחירת צוות לאירוע Kaizen (קייזן), חברים צריכים לבוא משורותיהם של אלה אשר משתמשים בתהליך של שיפור. לדוגמה, אם מתרחשת הבעיה בקו ייצור ועבודה בתוך יחידה מסוימת, חברים מאותה היחידה צריכים להיות חלק מאירוע Kaizen (קייזן), יחד עם אלה שיש להם מעורבות משנית בשרשרת, כגון נציגים מרכש, הנדסה , ותפ"י. חשוב גם שיתוף של לפחות אדם זר אחד לתהליך כחבר צוות. אדם זה יכול להיות אחד אשר מכיר את התהליך אבל לא מעורב בו באופן ישיר, כמו מישהו מניהול מוצר, כדי לספק מבט אובייקטיבי.

Value Stream Mapping) VSM) מיפוי רשימת הערך

Value Stream Mapping) VSM) מיפוי רשימת הערך, הינו כלי קריטי המשמש כדי להציג את המוצר, החומר, ואת זרימת מידע בתהליך. במהלך אירוע Kaizen (קייזן), אופייני לפתח מפת מצב נוכחית כדי לראות את התהליך כפי שהוא פועל כיום, ולאחר מכן מפת מצב עתידי להראות את הדרך בתהליך צריך לרוץ. הרעיון לפתח מפת מצב עתידית ולצפות כיצד השינויים ישפיעו על התהליך, אנשים, חומרים ומידע הוא מה שעושה אותו קריטי להצלחתו של האירוע. VSM נועד להראות כיצד שיפורים ב- Lead Time, מלאים או אספקה יכולים להשפיע על התהליך.

שמירה על התקדמות מתמדת

אחד מתחומי האחריות של מנחה Kaizen (קייזן) או המנחה הוא לשמור שכולם יתמקדו במטרה. המנחה חייב להישאר מאוד מודע למה שקורה סביבו , לעמוד על משמר כדי לדעת על מה שכולם עושים, ושכולם יתמקדו בשמירה על המטרה הסופית. הדרך היחידה להשיג מטרה זו היא באמצעות התקדמות מתמדת. דברים חייבים להמשיך לנוע קדימה. אם המנחה מגיע לנקודה שבה נראה כי אין לה פתרון, או הסכמה כללית על דרך פעולה המתאימה, המנחה צריך לעצור, ולהמשיך הלאה. יש לזכור כי ב Kaizen (קייזן), גם שיפור מינורי לתהליך משמעות התהליך הוא טוב יותר ממה שזה היה פעם. דרך השינוי המהיר, התהליך ישתפר וההתקדמות תימשך.

מדדים תקפים

לא ניתן למדוד את תהליך להצלחתו או כישלונו ללא שימוש במדדים תקפים. חשוב מאוד שלקראת סוף אירוע Kaizen (קייזן), מדדים כגון תשואה ראשית, Teak Time (זמן מחזור), עבודה רגילה, זמן אספקה וכד 'יש למדוד על בסיס קבוע וארוך טווח על מנת להבטיח כי השינויים אשר נעשו במהלך האירוע נספגו.

מעקב

חלק מתהליך Kaizen (קייזן), הוא להבטיח כי המעקב של פריטי פעולה מתרחש. תכנית הייתה אמורה להיות מפותחת המפרטת את תאריכי יעד במרווחים אחד או שניים בשבוע של פריטים שלא ניתן היה לטפל באירוע. אלה הם פריטים אשר נותרו מסיעור המוחין אשר לא טופלו סיבה אחרת. אם הם זוהו כבעיה שדורשת התייחסות, הם צריכים להיות מטופלים בשבועות הבאים לאחר האירוע.

מה Kaizen (קייזן) יכול לעשות?

 

  • יצירת התלהבות והרגש העשייה של כל המעורבים.
  • מקדם חקירה ובפתרון יסודי של בעיות.
  • מסייע לשמור על עלויות נמוכות באמצעות משאבים קיימים.
  • מאפשר למשתמשי תהליך הזדמנות לראות את פעולתו הפנימית.
  • מסייע ליצור בעלות והעצמה.
  • משפר את שביעות רצון בעבודה.

לאירועי Kaizen (קייזן), יש את הכוח לשנות את הכיוון ולהתמקד בכל ארגון. כחלק מ- Lean (ניהול רזה), אירועי Kaizen (קייזן) משמשים כדי לשפר את חייהם ותנאי עבודה של עובדים באופן הדרגתי ולאורך זמן, תרבות ארגונית יעילה ועומדת בדרישות התהליך. מהנדסי תעשייה וניהול מיומנים, הינם בדרך כלל המנחים הטובים יותר של אירועי Kaizen (קייזן).

 

 

 יעד ניהול – בהנהלת רן פרייז (מהנדס תעשייה וניהול בעל 18 שנות נסיון בשיפור שיטות עבודה והתייעלות), הינה חברת ייעוץ המתמחה בכל תחומי הנדסת תעשייה וניהול, ארגון ושיטות, כתיבת נהלים, ניהול רזה. לפרטים ניתן ליצור קשר למספר: 077-5490026. 




תגובות גולשים:
שם
 *
כותרת
 *
תוכן
  • 1.
    רונן כוכב
    13/01/2013 20:11:25

רן פרייז נייד. 050-7494059